SOS Kinderdorpen en WNF ontvangen schenkingen

De Postcode Loterij, een van de succesvolste goededoelenloterijen ter wereld en de op twee na grootste private donor van goede doelen ter wereld, komt naar Noorwegen. SOS Kinderdorpen en het Wereld Natuur Fonds in Noorwegen zijn verheugd.

Jarenlang heeft de Postcode Loterij in Noorwegen toestemming proberen te krijgen voor het organiseren van een Postcode Loterij. En nu is het startsein eindelijk gegeven. SOS Kinderdorpen en het Wereld Natuur Fonds hopen dat de Noren zich massaal zullen storten op de 125.000 beschikbare abonnementen op de Loterij.

‘Dit zijn welkome middelen voor deze twee organisaties en een vaste bron van inkomsten waar we al lang op zitten te wachten, een beetje zoals sportclubs en cultuurinstellingen gesteund worden door de Noorse Staatsloterij Norsk Tipping. Met de  financiële bijdrage van de Postcode Loterij willen we ons richten op de kernactiviteiten van de goededoelenorganisaties, namelijk kinderen die het moeilijk hebben een beter leven bieden en de klimaatverandering binnen de perken houden en redden wat er nog rest van de natuur,’ zegt Bård Vegar Solhjell, CEO van het Noorse WNF.

Omdat de vergunning van Lotteritilsynet (de Noorse kansspelautoriteit) echter wel beperkingen stelt aan de omzet van de nieuwe loterij, zijn er slechts 125.000 abonnementen beschikbaar. De verkoop is inmiddels in volle gang via de website van de  Noorse Postcode Loterij.

Meespelen voor het goede doel
Minimaal 50 procent van de opbrengst na aftrek van prijzen gaat naar SOS Kinderdorpen en het WNF. De loterij brengt geen extra kosten of economische risico’s met zich mee voor de organisaties.

‘Dankzij de Noorse deelnemers aan deze loterij kunnen we kinderen een beter leven geven,’aldus Bente Lier, CEO van SOS Kinderdorpen in Noorwegen.

De Postcode Loterij ziet ernaar uit om aan het avontuur in Noorwegen te beginnen samen met deze solide partners.

‘De wereld wordt beter van sterke maatschappelijke organisaties, zij zijn de drijvende kracht achter verandering. Het is onze missie om deze organisaties en andere goede doelen van financiële middelen te voorzien en aandacht op hun werk te vestigen. Daarom zijn we heel blij dat Lotteritilsynet een vergunning heeft gegeven aan het WNF en SOS Kinderdorpen, waarbij de Noorse Postcode Loterij kan helpen met het inzamelen van geld,’ zegt Roger Magnergård, die al jaren als woordvoerder werkt voor de Postcode Loterij in Zweden. ‘Wij nemen onze rol als steunpilaar voor dergelijke organisaties in Noorwegen en de rest van de wereld zeer serieus.’

Succes in Zweden
Dankzij alle spelers is ook de Postcode Loterij bij de Scandinavische buren in Zweden een groot succes. Sinds 2005 heeft de loterij met een bedrag van 9,4 miljard Zweedse kroon (ruim 900 miljoen euro) een bijdrage geleverd aan vele maatschappelijke initiatieven. In 2017 alleen al doneerde de Postcode Loterij 1,1 miljard Zweedse kroon (ruim 105 miljoen euro) aan een breed scala aan goede doelen. Ook Noorse organisaties hebben hiervan kunnen profiteren. Zij hebben de afgelopen jaren steun gekregen van de Postcode Loterij, maar dan via de Zweedse stichting. Niet alleen de twee hierboven genoemde partners hebben financiële hulp gekregen, maar ook het Oslo Fredssenter, de Strømmestiftelsen, de EAT Foundation en andere organisaties. Met de introductie van de Noorse Postcode Loterij komen er nog meer mogelijkheden om goede doelen in dit land te steunen.