De BookSpot Literatuurprijs 2018 voor het beste Nederlandstalige literaire boek van het afgelopen jaar gaat naar De heilige Rita van Tommy Wieringa. De prijs, de opvolger van de ECI Literatuurprijs, werd dit jaar voor de 32e keer uitgereikt in het programma RTL Late Night. Naast een geldbedrag van 50.000 euro ontvangt de auteur de sculptuur die deze prijs vertegenwoordigt.

Jos Geysels, voorzitter van de vakjury die bestaat uit Nederlandse en Vlaamse beroepsrecensenten, motiveerde de keuze van de jury aldus: 'De heilige Rita is in alle opzichten een klassieke roman van een meesterverteller, die weet te verrassen en bekoren, te inspireren en ontroeren'

Met het stipendium van 50.000 euro, dat ter beschikking is gesteld door online boekwinkel BookSpot, wil de Stichting Jaarlijkse Literatuurprijs voor Fictie en Non-fictie de auteur van het winnende boek in staat stellen zich een jaar lang volledig te wijden aan het schrijven. De andere vijf genomineerden ontvangen ieder een geldbedrag van 5.000 euro.