Prijzengeld verhoogd

Naast de BookSpot Literatuurprijs wordt BookSpot naamgevend sponsor van De Gouden Strop en de Schaduwprijs. BookSpot verhoogt het prijzengeld door €1.000 uit te reiken aan de genomineerden voor de BookSpot Gouden Strop én het prijzengeld voor de winnaar te verdubbelen van €10.000 naar €20.000. Het prijzengeld van de BookSpot Schaduwprijs wordt verdubbeld van €1.000 naar €2000.

De BookSpot Gouden Strop en de BookSpot Schaduwprijs
De Bookspot Gouden Strop wordt toegekend aan het beste Nederlandse Spannende Boek. De BookSpot Schaduwprijs wordt toegekend aan het beste oorspronkelijke Nederlandstalige thrillerdebuut. Voor het stimuleren van lezen zijn spannende boeken van groot belang. Het genre spannende boeken is namelijk veruit het meest gelezen genre in Nederland. In aanloop naar de zomervakantie zorgen spannende boeken voor 37% van de totale omzet uit verkopen van fictie (bron: KVB-SMB/GfK). 

Lezen stimuleren: startsein Spannende Boeken Weken
BookSpot, tot voor kort bekend als eci, wil met deze samenwerking met Stichting de Gouden Strop en de CPNB het leesplezier van zoveel mogelijk mensen stimuleren én het Nederlandstalig aanbod van spannende boeken ondersteunen. Spannende boeken zijn geliefd onder een breed publiek, wat maakt dat het genre uitermate geschikt is om meer mensen aan te zetten tot lezen. De bekendmaking van de BookSpot Gouden Strop en de BookSpot Schaduwprijs is het startsein voor de Spannende Boeken Weken. 

Charles den Tex, voorzitter van de Stichting Gouden Strop: “BookSpot maakt De Gouden Strop nog mooier! Uit het verhoogde prijzengeld spreekt een enorme waardering voor de Nederlandse thriller. Het laat zien dat we de toekomst vol vertrouwen tegemoet gaan.”

Peter Römer, voorzitter van het Genootschap van Nederlandse Misdaadauteurs: “Sinds 1986 wordt De Gouden Strop uitgereikt aan de auteur die het allerspannendste boek schrijft. Een essentiële prijs die lezen van spannende boeken stimuleert, maar ook de schrijver van dit mooie genre ondersteunt. Wij zijn daarom heel blij met BookSpot want samen kunnen we de aandacht voor de genomineerde en winnende boeken vergroten en de prijzen relevanter maken.”

Annette Reijersen van Buuren (Manager, Merk, Marketing & Communicatie), CPNB: “Wij zijn zeer enthousiast over deze sponsoring door BookSpot. Met diverse campagnes, waaronder de Spannende Boeken Weken, willen wij het lezen van boeken bevorderen en kinderen en volwassenen naar de boekwinkel en bibliotheek brengen. Wij hebben daarom een aantal jaren geleden de Gouden Strop geadopteerd, mede omdat deze perfect past bij onze missie, en daarnaast een echte start is van onze Spannende Boeken Weken. Het feit dat er nu een mooie sponsor is gevonden die deze prijs naar een hoger niveau kan tillen stelt ons zeer tevreden.”