Overnames in het verschiet, Susan Smit en Arthur Japin ambassadeurs

Per 1 maart gaat eci verder als BookSpot. De naamsverandering is een uitvloeisel van alle wijzigingen die bij eci hebben plaatsgevonden en nog zullen plaatsvinden. BookSpot.nl en BookSpot.be willen dé plekken worden waar alles draait om boeken. 

Directe aanleiding voor de naamsverandering is reputatieverbetering. Tot nu toe heeft eci te weinig voortgang geboekt met het bereiken van de doelstelling: dé boekenautoriteit van NL en Vlaanderen worden, zowel on- als offline. 

Overnames van, en samenwerking met andere partijen om dit te realiseren liggen in het verschiet.

Auteurs Susan Smit en Arthur Japin zijn per 1 maart ambassadeur voor BookSpot. Zij zullen het gezicht van BookSpot zijn in Nederland. 
In België zijn gesprekken hierover gaande met Vlaamse auteurs.

Grote ambities
Boudewijn Poelmann, ceo Novamedia, de organisatie achter BookSpot: “Deze nieuwe naam is de afronding van de eerste fase van de nieuwe plannen. Eci heeft momenteel 200.000 klanten en wordt daarnaast nog altijd gekoesterd door bijna 100.000 leden. Maar de organisatie werd gehinderd door de nadelen van de naam: eci wordt nog veelvuldig geassocieerd met hoe het vroeger was. Er is regelmatig onderzoek gedaan naar de reputatieverbetering van eci. Die ging te langzaam, en uiteindelijk viel het oordeel uit ten faveure van een nieuwe naam. Er gaat nog veel veranderen, we barsten van de ambitie om lezen zo aantrekkelijk mogelijk te maken.”

Verbeteringen: makkelijk kiezen en 20% korting voor leden en trouwe klanten 
Sinds de doorstart van eci in 2014, is een aantal veelgevraagde verbeteringen doorgevoerd: 
- klanten kunnen nu boeken kopen zonder verplichtingen, 
- bezorging is binnen 24 uur, 
- betaalgemak is van deze tijd, en 
- leden en trouwe klanten krijgen 20% korting. 
BookSpot zal zich verder specialiseren in advies en inspiratie. Verbeteringen die binnenkort zullen volgen, zijn onder meer:
- een betere beleving per genre, 
- personalisatie van leesvoorkeuren en 
- een verdere assortimentsuitbreiding van 730.000 titels naar 2 miljoen.

Missie: lezen stimuleren
BookSpot is onderdeel van Novamedia, een social enterprise die werkt vanuit haar missie om een betere wereld te helpen scheppen, en vooral bekend is vanwege haar 6 Goede Doelen Loterijen in 4 landen. De verbindende en verrijkende kracht van lezenstimuleren is daarnaast ook een onderdeel van haar missie. Het is bewezen dat boeken lezen slimmer, empathischer en gelukkiger maakt. 

Eci werd in 1967 opgericht om het lezen te bevorderen, en BookSpot wil deze missie voortzetten en ervoor zorgen dat meer mensen plezier beleven aan het lezen van boeken. Wij zijn ervan overtuigd dat de wereld er beter, begripvoller en vrolijker van wordt als meer mensen lezen. Het Sociaal Cultureel Planbureau heeft onlangs weer aangetoond dat er sinds de jaren vijftig van de vorige eeuw sprake is van een teruggang in de leestijd van Nederlanders.