Pied à Terre, een van de grootste reisboekhandels van Europa, zet zijn winkel voort vanuit boekwinkel Scheltema in Amsterdam. Vanaf januari 2020 kunnen reislustigen aan het Rokin terecht voor wandel-, fiets- en wegenkaarten, wandkaarten, reisgidsen en atlassen. Volgens eigenaar Paul Vigeveno is de locatie van de unieke reisboekhandel als shop-in-a-shop in het grotere Scheltema heel aantrekkelijk voor reis- én boekenliefhebbers. Vigeveno gaat zich concentreren op de reisonderneming met dezelfde naam.

De spraakmakende literaire uitgeverij Podium zal haar activiteiten per juli 2019 voortzetten als onderdeel van Uitgeefhuis Nieuw Amsterdam. Met deze toevoeging versterkt Nieuw Amsterdam haar literaire signatuur. Directeur Joost Nijsen, die Podium in 1997 oprichtte, verwacht zijn auteurs vanaf dit stevige platform een nog betere begeleiding en exploitatie te kunnen bieden.

De BookSpot Gouden Strop is dit jaar gewonnen door Samantha Stroombergen met haar boek De witte kamer (Meulenhoff Boekerij). Dit werd bekendgemaakt door juryvoorzitter Anniko van Santen in het tv-programma 5 Uur Live. Voor het winnen van de BookSpot Gouden Strop, de prijs voor de beste Nederlandstalige thriller, krijgt Stroombergen een geldbedrag van € 20.000. De BookSpot Schaduwprijs, de prijs voor het beste oorspronkelijk Nederlandstalige thrillerdebuut, is dit jaar voor Erik Betten met Quarantaine (Luitingh-Sijthoff). Betten ontvangt een bedrag van € 2.000. De bekendmaking van deze twee prijzen is de aftrap van de Spannende Boeken Weken, waarin het meest populaire genre in Nederland centraal staat, dit jaar van 1 tot en met 21 juni.

Het bestuur van de Stichting Jaarlijkse Literatuurprijs voor fictie en non-fictie maakt bekend dat er in 2019 voor het eerst een literatuurprijs voor non-fictie zal worden uitgereikt: de BookSpot Literatuurprijs Non- fictie. De partner van de prijs, BookSpot, heeft hiervoor een prijzengeld van 50.000 euro ter beschikking gesteld. In november 2019 zal dus zowel de BookSpot Literatuurprijs Fictie als de BookSpot Literatuurprijs Non-fictie worden uitgereikt, waarbij beide prijzen een prijzengeld van 50.000 euro kennen. Geert Mak: “Dit is een geweldige oppepper voor de verhalende non-fictie”.